Du har sikkert gjort en masse for, at din hjemmeside skal fremstå flot og brugervenlig, så brugerne får den bedste oplevelse, når de besøger den. Men det er slet ikke sikkert, at de ser din hjemmeside, hvis ikke den ligger i toppen af søgemaskinernes resultater. For selvom man har en velfungerede og velovervejet hjemmeside, så er det ikke ensbetydende med, at den ender i top hos eksempelvis Google. Det skyldes måske, at du har overset envigtig og samtidig delikat disciplin – linkbuilding.
Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding betyder, at man arbejder på at skaffe eller bygge links til ens egen hjemmeside. Det vil sige, at en anden hjemmeside skal linke til ens hjemmeside. Det gør man, fordi søgemaskinerne forstår et link fra en hjemmeside som en anbefaling. Da søgemaskinerne gerne vil tilfredsstille deres brugere ved at vise dem de bedste og mest relevante resultater, når de foretager en søgning, udvælger de hjemmesider, som der er blevet linket til.
I en online verden, hvor det handler om at samle flest eksempelvis følgere og likes, så skulle man tro, at det også handler om at have flest links til sin hjemmeside. Men det er ikke mængden af links, der er den afgørende faktor for, om søgemaskinerne placerer din hjemmeside højt i deres resultater. Sådan var det i starten, da man begyndte at interessere sig for søgemaskineoptimering. I dag er det ikke sådan det virker. Kvaliteten er derimod blevet vigtig. Det vil sige, at de hjemmesider, som skal linke til din hjemmeside, skal have relevans og gerne beskæftige sig med de produkter, som er på din hjemmeside. Hvis kun du fokuserer på at få mange links til din hjemmeside, så kan det faktisk spænde ben for dig selv. Google kan nemlig vælge at straffe din hjemmeside, hvis der udelukkende kun findes links fra dårlige og irrelevante sider.
Andre vigtige faktorer
Linkbuilding handler altså om at få sine links på de rigtige og mest relevante hjemmesider. Dermed vil det styrke hjemmesidens position på søgemaskinerne, hvilket i sidste ende ofte vil bidrage til flere besøgende. Der er dog også andre parametre, som er gode at have for øje:
- Linkets placering
Der er forskel på, hvilken værdi linket tillægges afhængigt af, hvor det placeres i en tekst. Placeringen er nemlig også med til at fortælle Google, hvor relevant et link er. Så det er godt, hvis du eksempelvis har mulighed for at placere det øverst i brødteksten. - Ankertekst
Ankerteksten er det ord eller den sætning, som udgør selve linket til din hjemmeside. Her handler det igen om at få skabt en god sammenhæng mellem link og hjemmeside, så det bliver så relevant som muligt. Derudover er det en god idé at variere ankerteksterne. Det kan enten være i form af konkrete søgeord, sætninger eller vendinger som ”læs mere”.
Hvis det virker lidt uoverskueligt, hvordan du bedst varetager linkbuilding, kan du få hjælp af specialiserede bureauer, så din virksomhed kan komme til tops i søgemaskinernes resultater.